tirsdag 6. august 2013

Reiselivssatsing i Kongsvinger - del 1

Fremover skal jeg skrive noen bloggposter om reiseliv, spesielt med fokus på Kongsvinger og distriktet. Reiseliv er en fascinerende bransje som jeg har studert på høgskolen i Lillehammer, og jeg har også lan arbeidserfaring fra bransjen som både ansatt og eier. Jeg har mange tanker og meninger, og forhåpentligvis er det mange som også har synspunkter dere vil dele med meg og andre. Gode, konstruktive debatter og nye innfallsvinkler skaper utvikling, så jeg håper du har lyst til å delta i meningsutvekslingen.

Hver sommer dukker debatten opp rundt omkring i landet - hvordan Norge er som turistmål og hvorfor kommer de hit. Det debatteres priser, kvalitet og service, og utenlandske turister intervjues både på TV, i radio, aviser og på nett om hvor vakkert, men dyrt det er i Norge. De har rett i begge deler selvsagt. Men turistene ønsker faktisk noe mer enn bare den vakre norske naturen.

Jeg er usikker på hvor mye det årlige mediefokuset om tilstanden i reiselivs-Norge i ellers så nyhetstørre agurktider om sommeren blir tatt til etterretning av de som driver reiselivsbedrifter, men det er alltid smart for både bedriftseiere og ledere å se sin egen bedrift fra et kundeperspektiv. Gjestenes innspill og tilbakemeldinger på godt og vondt bidrar til å se sin egen virksomhet med nye, friske øyne, og kan og bør bidra til produkt - og serviceutvikling for å skape ny markedsvekst og lønnsomhet.

Også i Kongsvinger-distriktet har reiselivsnæringen fått spalteplass i media i sommer. Lokalavisen Glåmdalen var tidligere i vår opptatt av lokalisering av turistinformasjonen i byen, og nå på sensommeren har mandagsstengte museer, kafeer og butikker i Øvrebyen vært på dagsorden.

På lederplass i Glåmdalen 31.juli tas mandagsstengte dører i Øvrebyen opp, og avisen har rett i to ting:

1. Det må være opp til hver enkelt butikk, kafé og bedrift å vurdere om de skal ha åpent syv dager i uken basert på forretningsmessige beslutninger.

2. Ut fra et reiselivsutviklingsperspektiv er det ikke smart å ha mandagsstengte butikker og kafeer i Kongsvingers viktigste besøksområde om sommeren, som tross alt er høysesong.

Turistinformasjon - viktig for å tiltrekke oss flere turister eller et "må-ha-tilbud"?


Turistinformasjonen i Kongsvinger rapporterer å ha rundt 2000 besøkshenvendelser i løpet av et år. Flesteparten av disse kommer i sommermånedene juni-august med rundt 1500 besøkshenvendelser, og rundt halvparten av disse er nordmenn. (Kilde: Kongsvinger kommune).

Lokalisering av turistinformasjonen har vært et hett tema blant noen engasjerte innbyggere i Kongsvinger en stund, og Kongsvinger kommune har nå besluttet at turistinformasjonen skal flyttes til Festningen. Det er mange gode for- og motargumenter for begge lokaliseringer, men i stedet for å bruke tid og energi på å debattere lokalisering av en turistinformasjon som har rundt 1500 henvendelser i løpet av sommermånedene, bør vi flytte fokus til hvordan vi skal markedsføre Kongsvinger og distriktet for å få FLERE besøkende og turister hit.

Tilgangen på besøkende og turister er så begrenset at man kan stille spørsmålstegn ved om det virkelig lønner seg å bruke 150 000 årlig på å ha en turistinformasjon. Vi er pr dags dato ingen turistby!

Vi kan ikke kun leve av flott utsikt og fin natur. Vi lever av turistenes penger!


Vi kan gjerne ha en unik festning, en hyggelig gamleby med atmosfære, fin natur og grønne skoger, men det er begrenset med turister som kommer kun for å nyte naturen og utsikten. Folk vil bruke penger! De vil ha gode opplevelser, de vil bli underholdt, få god mat og drikke, snakke med hyggelige folk fra området, som gjerne forteller en god historie. De vil bygge opp opplevelseskontoen med varige minner, og få bilder i både hodet og på mobil som de kan ta med seg hjem til hverdagen.

Vi trenger sultne, kreative og motiverte kremmere som lever AV og FOR gjestene - som denne karen. 

La meg ta et eksempel:

Søndag 28.juli var jeg sykkelturist i egen by, og endte til slutt opp på Festningen. Klokken hadde passert 14.00, så kafeen på Festningen var stengt. Det var litt småkjølig og blåste litt på toppen, og det hadde vært godt å kunne komme seg inn et sted, få varmet seg litt og kanskje ta en kopp kaffe. Det var rundt 30 personer oppe på Festningen i løpet av de 10 minuttene da jeg var der. Jeg så ikke noe skilt om åpne butikker, kafé eller museer i Øvrebyen, men inne på plassen sto et skilt om at museet på Festningen var åpent. Ellers virket det veldigt lukket, forseglet og låst - det lyste ikke akkurat gjestfrihet av denne byen...

Da jeg kom hjem gjorde jeg et enkelt regnestykke på hva man tjene på en dag ved å tilby besøkende  på Festningen og i Øvrebyen både mat, drikke, kanskje noen souvernirer og andre produkter de ikke har bruk for, gjerne noen bøker fra lokale forfattere osv - alt man kan legge igjen av penger på når man er på ferie. Jeg forstår ikke hvorfor de som driver business, museer og utsalgssteder på Festningen eller i Øvrebyen ser potensialet i å tjene penger - mange penger - i løpet av et par sommermåneder - selv om det ikke er den store turiststrømmen ennå.


Kommunen må legge til rette - bedriftene må tjene penger


Ofte ropes det at kommunen må ta ansvar, kommunen må starte det ene, og gjøre det andre. Nei, kommunens oppgave er å legge til rette med infrastruktur, skilting - ja, alle ikke-kommersielle tiltak som bedrifter og turister kan ta i bruk. De skal sørge for at det er ryddig, rent og pent på offentlige steder, og ellers være en god støttespiller og samarbeidspartner for reiselivsbedriftene (og bedrifter i andre bransjer). De siste årene har kommunen valgt å finansiere en turistinformasjon, og det er en bra servicefunksjon overfor turistene som allerede er i byen.

Men det er et tankekors at de som driver butikker, kafeer og museer i vårt aller viktigste besøksområde på Festningen og i Øvrebyen mener at det ikke er turister nok til å ha åpent hver dag - hele dagen  i høysesong!

Kanskje det er på tide at Kongsvinger kommune omprioriterer midler, og heller finansierer en funksjon som har som mål å trekke flere turister til byen?

Det er selvsagt opp til hver enkelt bedrift om de vil ha åpent eller ikke. Det kan ikke vi andre bestemme. Men det er veldig synd at vi som besøksmål ikke tar ansvar og tiltrekker oss flere besøkende, sørger for å ha en god vertskapsfunksjon, og bruker alle muligheter til å markedsføre og selge butikker, kafeer i Øvrebyen når gjestene bokstavelig talt står på døra - klare til å legge igjen litt penger.

Det finnes ikke enkle, raske løsninger på hvordan Kongsvinger skal bli et mer populært turistmål, men det er veldig enkelt og elementært å bruke de mulighetene som finnes til å tjene litt penger på de som faktisk besøker byen vår. Og pr dags dato er det Festningen turistene som kommer til byen besøker. Mange av dem finner nok ikke frem til Øvrebyen heller, for jeg har foreløpig ikke funnet skiltene på Festningen som markedsfører Øvrebyen og mulighetene...

Alle som driver bedrifter vet at vi må utvikle nye tjenester og produkter som markedet ikke en gang vet de vil ha, men som de gladelig kjøper når de får muligheten og blir gjort oppmerkom på. Men det er en fordel at døra er åpen når kunden står på gata og vil inn. Og for å få flere kunder i den åpne døra må vi sørge for å fortelle dem at vi finnes og hvor fantastiske vi er. Er vi så mette og fornøyde at vi kan lene oss tilbake og stenge "sjappa" når det passer oss? Mangler vi entusiasme, pågangsmot og ambisjoner? En ting har jeg funnet ut - det nytter ikke å ha ambisjoner på andres vegne. Ingen kan pålegge folk mer kremmerånd, men er det ikke smart å ha det...?




3 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet Irén. Innsiktsfullt og faktabasert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Per-Martin! Bidra gjerne med dine meninger og innspill også:) Det er viktig at folk engasjerer seg konstruktivt, og at vi kan se saker fra forskjellige sider. Litt analyse skader heller ikke...

      Slett
  2. Mye bra her. Men eg må si at eg har nesten gitt opp Kongsvinger som turistby! Nå når vi får besök så drar vi heller opp til Gjövik og Skibladner, Jessheim og Sverige.
    Som det er nå finner du nesten ikke ett postkort over Kongsvinger en gang! Hvordan har det blitt slik?
    Synnöve.

    SvarSlett

Kommentar